RESEPI 5 : CHEEZY MEATBALL REMPAH AJAIB

 

Ehem….ehem…..bagi penggemar cheese tengok gambar pun dah meleleh air liur kannnnn..

Sebenarnya nak buat menu ni mudah je….

Jangan risau…..saya hanya sharekan resepi yang mudah-mudah saja untuk rakan ibu di luar sana

Resepi Cheezy Meatball Rempah Ajaib :

20 ketul meatball jenama Ramli pastinya

1/2 biji lada benggala merah

1/2 bijin lada benggala hijau

1 labu bawang besar kuning

1 tin carbonara prego

1 sudu makan black pepper

1/2 cawan susu cair

sedikit serbuk oregano

2 sudu makan rempah ajaib

mozarella cheese

parmesan cheese

garam secukup rasa

mangkuk aluminium

Cara memasak :

1. Rebus sekejap bebola daging

2. Potong lada benggala dan bawang besar

3. Panaskan minyak dalam kuali

4. Masukkan bahan yang telah dihiris

5. Apabila lada dan bawang dah sedikit layu masukkan rempah ajaib dan garam secukup rasa

6. Masukkan bebola daging yang telah direbus, gaulkan sebati dan matikan api

7. Masukkan bebola yang telah siap dimasak ke dalam bekas aluminium dan ketepikan

8. Panaskan sos carbonara prego, campurkan black pepper, serbuk oregano, susu cair dan perasakan dengan sedikit garam

9. Tuangkan sos carbonara yang telah siap dimasak kedalam bekas aluminium berisi bebola daging

10. Taburkan cheese

11. Bakar dalam oven dengan suhu 180c lebih kurang 15 – 20 minit

– Nyum…nyum..nyumm,,Selamat mencuba _

 

 

Cheezy Meatball Rempah Ajaib
Cheezy Meatball Rempah Ajaib

 

 

 

 

 

Cheezy Meatball Rempah Ajaib
Cheezy Meatball Rempah Ajaib

 

 

 

 

 

RESEPI 4 : BRUSCHETTA AYAM REMPAH AJAIB

Ahaaa….teringat saya pertama kali makan bruschetta ni waktu keluar makan bersama jiran saya Jerry Zafrul Rizal dan mentor saya Dr Azizan Osman. Waktu tu DAO order bruschetta ni.

Selang beberapa hari saya cuba buat bruschetta dengan macam-macam versi, ada yang berlaukkan tuna, ada yang berlaukkan sardin, ada yang berlaukkan cendawan dan macam-macam lagi,

 

Memasak ni nak kena kreatif selain sifat rajin nak mencuba. Yang penting kita hadiahkan hidangan dari air tangan ibu dengan seistimewa yang boleh. Memasak dengan penuh kasih sayang, diiringi selawat, bacaan surah insyirah untuk melembutkan hati anak-anak dan banyak lagi.

Untuk rakan ibu di luar sana , di sini saya kongsikan resepi bruschetta hidangan di kedai ternama kini kita hidangkan dari dapur rumah kita sendiri. Nyum…nyum…nyummmm….

 

Resepi Bruschetta Ayam Rempah Ajaib:

 

1/2 peket ayam kisar Ramli

1 labu bawang besar

2 ulas bawang putih

2 ulas cili merah

6 biji tomato ceri

sedikit garam

sedikit minyak untuk menumis

1 batang roti perancis

mozarella cheese

Cara memasaknya :

1. Kisarkan cili, bawang besar dan bawang putih

2. Panaskan minyak di kuali dan masukkan bahan kisar

3. Apabila bahan yang ditumis dah cukup masak dah naik minyak, masukkan ayam kisar

4. Masak sehingga kering, tambahkan garam secukup rasa

5. Potongkan roti perancis

6. Gaulkan ayam yang dah siap dimasak dengan tomato yang telah dipotong dadu

7. Sudukan di atas potongan roti perancis

8. Taburkan mozarella cheese

9. Bakar dalam oven dengan suhu 180c selama lebih kurang 15 minit

10. Sedia untuk dihidang

– SELAMAT MENCUBA-

 

Bruschetta Ayam Rempah Ajaib
Bruschetta Ayam Rempah Ajaib

RESEPI 3 : KEBAB CHEEZY BERISI AYAM REMPAH AJAIB

Nyum….nyum….nyummmmm

Saya nampak gambar seperti ini di laman facebook guru saya Pn Faridatul Azna.

So saya pun bantai je cuba buat pagi ni dengan style saya, yang penting resepi ni pastinya menggunakan rempah ajaib.

Nak resepi tak??????…hehehe…

 

Resepinya :

Beberapa keping roti tortilla

5-7 tangkai cili kering

1 labu bawang besar

2 ulas bawang putih

1 peket ayam kisar Ramli

sedikit minyak untuk menumis

sedikit garam

2 sudu makan rempah ajaib

2 sudu mayonis

1/2 batang timun dipotong dadu

6 biji tomato ceri dipotong dadu

Mozarella cheese

Cara memasaknya :

1. Kisarkan cili kering, bawang besar dan bawang putih

2. Panaskan minyak dalam kuali

3. Masukkan bahan kisar, masak sehingga naik minyak

4. Masukkan rempah ajaib, garam secukup rasa

5. Masak sehingga kering

6. Masukkan isi ayam yang dah siap masak ke dalam mangkuk

7. Masukkan mayonis, timun yang di potong dadu dan separuh daripada tomato ceri yang dipotong dadu dan gaulkan sekali

8. Bentangkan roti tortilla, sudukan sesudu isi ayam tadi, letakkan sedikit sos cili bagi yang suka pedas dan gulungkan

9. Di atas gulungan roti tortilla sudukan sedikit isi ayam yang tidak dicampur mayonis tadi, taburkan sedikit ceri dan taburkan mozarella cheese

10. Masukkan dalam pan ajaib @ oven bakar sekejap sehingga cheese mencair

– SELAMAT MENCUBA –

 

 

 

 

 

KEBAB CHEEZY AYAM REMPAH AJAIB
KEBAB CHEEZY AYAM REMPAH AJAIB

RESEPI 2 : JEMPUT-JEMPUT REMPAH AJAIB

Resepi mudah menggunakan rempah ajaib ;

Di kalangan masyarakat Melayu jemput-jemput adalah antara menu wajib sarapan pagi mahu pun minum petang. Resepi jemput-jemput cuba dipelbagaikan untuk menikmati kelainan rasanya, antaranya ada jemput-jemput ikan bilis, jemput-jemput bawang, jemput-jemput sayur , jemput-jemput kelapa dan bermaca-macam lagi.

Tahukah anda bahawa jemput-jemput yang dicampur dengan rempah ajaib juga sangat marvelous rasanya

 

REMPAH AJAIB RESEPI JEMPUT-JEMPUT
REMPAH AJAIB RESEPI JEMPUT-JEMPUT

Berikut ini adalah cara penyediaan jemput-jemput rempah ajaib:

1/2 kg tepung gandum

1 labu bawang besar

segenggam ikan bilis

sedikit garamn

3 sudu rempah ajaib

air secukupnya

Cara – cara :

1. Kisarkan bawang besar, ikan bilis dan garam

2. Masukkan tepung gandum dalam mangkuk, masukkan bahan kisar

3. Masukkan rempah ajaib

4. Gaul rata dan tambahkan air sekiranya masih terlalu pekat

5. Pastikan adunan tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair

6. Panaskan minyak dalam kuali

7. Setelah minyak cukup panas, sudukan adunan tepung dan goreng sehingga garing

– SELAMAT MENCUBA –

 

 

 

 

RESEPI 1 : SIAKAP GRILL REMPAH AJAIB

 Resepi Siakap Grill :

Isi ikan siakap ( potong ikut cara masing2, saya potongkan isi ikan sahaja )

sedikit rempah ajaib untuk sekadar menyaluti isi ikan,

Panaskan grill @ pan ajaib

Grillkan ikan sehingga cukup masak

Celurkan sedikit sayur bayam, masukkan sedikit garam ketika mencelur

Letakkan sayur bayam yang dicelur di antara 2 keping isi ikan yg telah digrill

Potongkan salary, cuci tomato ceri, gaulkan dengan minyak zaitun, sedikit black pepper dan sedikit garam

Sajikan dengan hidangan ikan grill anda.