RESEPI 8 : IKAN BAWAL TIGA RASA

Ikan Bawal Tiga Rasa
Ikan Bawal Tiga Rasa

ikan bawal

 

Bahan-bahannya :

1 ekor ikan bawal

3 batang salary

2 biji epal hijau

1 kuntum bunga kantan

2 batang serai

10 tangkai cili api

1 labu bawang besar warna kuning

3 ulas bawang putih

2 sudu makan rempah ajaib

minyak untuk menggoreng

 

Cara memasaknya :

1. Bersihkan ikan bawal, gaulkan dengan rempah ajaib, panaskan minyak dan goreng

2. Potongkan bahan-bahan lain, bawang besar, bawang putig, salary, bunga kantan, serai, epal hijau dan cili api

3. Panaskan sedikit minyak, masukkan bahan-bahan yang dipotong

4. Masukkan ikan bawal yang telah digoreng tadi dan siap

_ Selamat Mencuba _

RESEPI 7: NASI GORENG REMPAH AJAIB UDANG GERAGAU

Nasi Goreng Rempah Ajaib Udang Geeragau
Nasi Goreng Rempah Ajaib Udang Geragau

Bahan-bahan :

Segenggam udang geragau

7 tangkai cili padi

3  sudu makan rempah ajaib

3 cawan nasi sejuk

sedikit garam

 

Cara memasaknya

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali

2. Ambil segenggam udang geragau yang telah dicuci dan campakkan ke dalam minyak yang telah panas di kuali

3. Apabila udang telah agak garing  masukkan cili api dan rempah ajaib

4. masukkan nasi sejuk, kacau sebati

5. Perasakan garamnya, kalau anda rasa dan cukup rasa tak perlu tambah garamn lagi kerana perlu diingat kandungan rempah ajaib dah ada cukup rasa termasuk garam….

-Selamat mencuba _

RESEPI 6 : GULAI AYAM REMPAH AJAIB

GULAI AYAM REMPAH AJAIB
GULAI AYAM REMPAH AJAIB

Bahan-bahannya :

1 ekor ayam

1 labu bawang besar

3 ulas bawang putih

10 tangkai cili kering

3/4 peket rempah ajaib

beberapa biji tomato ceri

1 kotak santan segera

Garam secukup rasa

Sedikit minyak untu menumis

 

Cara memasaknya :

1. Rebuskan cili kering

2. Kisarkan cili kering bersama bawang besar dan bawang putih

3. Panaskan sedikit minyak dalam periuk

4. Masukkan bahan yang telah dikisar setelah minyak panas

5. Apabila bahan yang ditumis dah terbit minyak masukkan rempah ajaib  dan ayam

6. Gaul sebati, biarkan reneh seketika sehingga ayam mengeluarkan air

7. Masukkan santan dan tambah lagi secawan air

8. Biarkan mereneh sehingga ayam cukup masak dan campurkan sedikit garam untuk melengkapkan rasa

9. Masukkan tomato ceri, siap

– SELAMAT MENCUBA-

RESEPI 5 : CHEEZY MEATBALL REMPAH AJAIB

 

Ehem….ehem…..bagi penggemar cheese tengok gambar pun dah meleleh air liur kannnnn..

Sebenarnya nak buat menu ni mudah je….

Jangan risau…..saya hanya sharekan resepi yang mudah-mudah saja untuk rakan ibu di luar sana

Resepi Cheezy Meatball Rempah Ajaib :

20 ketul meatball jenama Ramli pastinya

1/2 biji lada benggala merah

1/2 bijin lada benggala hijau

1 labu bawang besar kuning

1 tin carbonara prego

1 sudu makan black pepper

1/2 cawan susu cair

sedikit serbuk oregano

2 sudu makan rempah ajaib

mozarella cheese

parmesan cheese

garam secukup rasa

mangkuk aluminium

Cara memasak :

1. Rebus sekejap bebola daging

2. Potong lada benggala dan bawang besar

3. Panaskan minyak dalam kuali

4. Masukkan bahan yang telah dihiris

5. Apabila lada dan bawang dah sedikit layu masukkan rempah ajaib dan garam secukup rasa

6. Masukkan bebola daging yang telah direbus, gaulkan sebati dan matikan api

7. Masukkan bebola yang telah siap dimasak ke dalam bekas aluminium dan ketepikan

8. Panaskan sos carbonara prego, campurkan black pepper, serbuk oregano, susu cair dan perasakan dengan sedikit garam

9. Tuangkan sos carbonara yang telah siap dimasak kedalam bekas aluminium berisi bebola daging

10. Taburkan cheese

11. Bakar dalam oven dengan suhu 180c lebih kurang 15 – 20 minit

– Nyum…nyum..nyumm,,Selamat mencuba _

 

 

Cheezy Meatball Rempah Ajaib
Cheezy Meatball Rempah Ajaib

 

 

 

 

 

Cheezy Meatball Rempah Ajaib
Cheezy Meatball Rempah Ajaib

 

 

 

 

 

RESEPI 4 : BRUSCHETTA AYAM REMPAH AJAIB

Ahaaa….teringat saya pertama kali makan bruschetta ni waktu keluar makan bersama jiran saya Jerry Zafrul Rizal dan mentor saya Dr Azizan Osman. Waktu tu DAO order bruschetta ni.

Selang beberapa hari saya cuba buat bruschetta dengan macam-macam versi, ada yang berlaukkan tuna, ada yang berlaukkan sardin, ada yang berlaukkan cendawan dan macam-macam lagi,

 

Memasak ni nak kena kreatif selain sifat rajin nak mencuba. Yang penting kita hadiahkan hidangan dari air tangan ibu dengan seistimewa yang boleh. Memasak dengan penuh kasih sayang, diiringi selawat, bacaan surah insyirah untuk melembutkan hati anak-anak dan banyak lagi.

Untuk rakan ibu di luar sana , di sini saya kongsikan resepi bruschetta hidangan di kedai ternama kini kita hidangkan dari dapur rumah kita sendiri. Nyum…nyum…nyummmm….

 

Resepi Bruschetta Ayam Rempah Ajaib:

 

1/2 peket ayam kisar Ramli

1 labu bawang besar

2 ulas bawang putih

2 ulas cili merah

6 biji tomato ceri

sedikit garam

sedikit minyak untuk menumis

1 batang roti perancis

mozarella cheese

Cara memasaknya :

1. Kisarkan cili, bawang besar dan bawang putih

2. Panaskan minyak di kuali dan masukkan bahan kisar

3. Apabila bahan yang ditumis dah cukup masak dah naik minyak, masukkan ayam kisar

4. Masak sehingga kering, tambahkan garam secukup rasa

5. Potongkan roti perancis

6. Gaulkan ayam yang dah siap dimasak dengan tomato yang telah dipotong dadu

7. Sudukan di atas potongan roti perancis

8. Taburkan mozarella cheese

9. Bakar dalam oven dengan suhu 180c selama lebih kurang 15 minit

10. Sedia untuk dihidang

– SELAMAT MENCUBA-

 

Bruschetta Ayam Rempah Ajaib
Bruschetta Ayam Rempah Ajaib